Raktas į sutuoktinių poros vaisingumą

01
08 /
2017

Santuokinis lytinis aktas – tai sutuoktinių meilės išraiška ir būdas pakviesti į pasaulį vaikelį. Jei atmesi vieną ar kitą akto tikslą, jis taps nemoralus. Kontracepcija užkerta kelią naujai gyvybei, todėl Bažnyčia skatina jos atsisakyti. Verčiau ragina pažinti savo vaisingumą ir, jei nesiekiama pastoti, meilę vienas kitam reikšti nevaisinguoju laiku. Juk Dievas ne veltui sukūrė moterį, išgyvenančią vaisingų ir nevaisingų dienų ciklą. Jis troško, kad sutuoktinių kūnai taptų viena kuo dažniau – ir ne tik tuomet, kai siekiama sulaukti palikuonių.

Moters kūne kiekvieną mėnesį vyksta nuostabus gyvybės ratas. Kiaušidėse bręsta kiaušinėlis, užaugęs jis iškeliauja į kiaušintakį ir gimdą, o neapvaisintas, kartu su kūdikio laukusiais „patalėliais“ iš gimdos iškeliauja. Ir taip kiekvieną ciklą! Moteris ruošiasi naujai gyvybei, o jei ji neužmezgama, tuomet – naujam gyvybės laukimui. Išmokus atpažinti šiuos procesus, greitai atpažįstamos vaisingos ir nevaisingos dienos.

Vaisingumo pažinimui naudojami įvairūs natūralaus šeimos planavimo (NŠP) metodai. Vienas jų – simptoterminis, kuris vaisingumą padeda nustatyti pagal moters temperatūrą, gleives, o jei gleivių stebėti negalima, pagal gimdos kaklelį. Šio metodo efektyvumas yra ne mažesnis nei geriamų kontraceptinių tablečių. Tai įrodė didžiulis Vokietijoje atliktas tyrimas su naujai NŠP išmokusiomis poromis.

Efektyviausia, jei vaisingumo pažinimo taisyklių poros mokosi NŠP kursuose, kurie įvairiuose vyskupijų Šeimos centruose trunka skirtingą laiką. Todėl šiame trumpame tekste nemėginsime atskleisti paties metodo. Kalbėsime apie jo prasmę, grožį ir naudą poros bei moters gyvenime.

Kaip NŠP skelbia, kad Dievas myli žmogų? – paklausėme NŠP asociacijos vadovės, simptoterminio NŠP metodo mokytojos Elenos Kosaitės-Čypienės.

– NŠP tarsi legalizuoja lytinio santykio džiaugsmą. Mylėdamiesi sutuoktiniai patiria didelį džiaugsmą. Jei lytinis aktas būtų sukurtas tik vaikams pradėti, tuomet abejotume, ar Dievas norėjo mūsų malonumo. Bet jei lytinis aktas būtų sukurtas tik vaikams pradėti, tai kiekvieno akto metu ir užsimegztų nauja gyvybė. O taip nėra.

Esame sukurti kartais vaisingi, kartais nevaisingi. Dievas mums leidžia patirti artumą, nereikalaudamas tapti vaikų gimdymo mašinomis. Turime teisę pailsėti, spręsti, kiek vaikų galime auginti.

Be to, Dievas ne tik mus sukūrė kartais vaisingus, kartais nevaisingus, bet ir davė labai aiškius ir paprastai nustatomus požymius tam atpažinti. Tai nėra nuo mūsų paslėpta. Tai begalinės Dievo meilės mums ženklas.

– Kokią naudą patiria pagal NŠP gyvenančios poros?
– Moterys nebesijaučia vartojamos. Jos nebejaučia, kad yra vienos atsakingos už savo vaisingumą. Be to, jei vartojamos kontraceptinės tabletės, susidaro įspūdis, kad vaisingumas yra liga, kurią reikia gydyti. Bene gražiausia ir patraukliausia moters savybė yra atmetama kaip trukdis.

Daugelis NŠP naudojančių moterų jaučia išsilaisvinimą, kai pora vaisinguoju laikotarpiu sutaria susilaikyti nuo lytinių santykių, o ne naudoti kontracepciją. Tai suteikia jausmą, kad moteris mylima ir geidžiama ne tik dėl lytinių santykių. Ypač jei vyro lytiškumas labai stipriai išreikštas, jis pradeda pamiršti, kad yra kitų meilės raiškos būdų. Moterims neretai yra svarbūs kiti meilės kalbos būdai.

Susilaikymo metas yra puikus laikas kitoms meilės kalboms atrasti.

– Ką praranda poros, kurios naudoja kontracepciją?
– Tai, kas vyksta moteryje kiekvieną mėnesį, yra nuostabus spektaklis. Savęs nepažįstanti moteris praranda tų procesų pažinimo džiaugsmą. Jos kūnas jai yra visiška tamsa. Vienintelis dalykas, ką ji mato, tai mėnesinės, tačiau jos nieko neatskleidžia.

Stebėdamos vaisingumą, moterys supranta, kodėl yra pavargusios ar žvalios, kodėl jaučia vieną ar kitą pojūtį, kodėl norisi elgtis vienaip ar kitaip, kodėl skauda vienur ar kitur, kodėl tai vyksta būtent tuo ar anuo metu.

Atsiranda ramybė. Poros, kurios gyvena su kontracepcija, neretai jaučia baimę, kad kontracepcija nesuveiks ir moteris pastos. Vienas Lietuvoje atliktas tyrimas atskleidė, kad daugiau nei pusė kontraceptines tabletes vartojančių moterų gyvena nuolatinėje baimėje, kad pastos ar kad gali būti pastojusios. Kodėl? Nes jos nežino, kas su jomis vyksta. Jei moteriai nors vieną dieną vėluoja mėnesinės, iš karto kyla nerimas.

Jei vartojama spiralė, dažnai mėnesinės visai prapuola. Gydytojai ginekologai pastebi, kad tokiu atveju moterys gyvena ypač didelėje baimėje. Nors turėtų džiaugtis, kad mėnesinių nėra, jos nuolat perka nėštumo testus.

Moteris, kuri gyvena pagal NŠP principus, jaučiasi labai saugi. Ji mato, kas su ja vyksta. Nėra baimės, kad gali netikėtai pastoti ar būti pastojusi. Jei mėnesinės neprasideda numatytu laiku, paimi vaisingumo lentelę ir matai – buvo lytiniai santykiai vaisingu metu ar nebuvo. Dar daugiau – prapuola sąvoka „vėluoja mėnesinės“. Kai matome, kad vėlavo ovuliacija, iš anksto, dar prieš dvi savaites žinome, kad ir mūsų mėnesinės prasidės vėliau.

– Kodėl sakoma, kad tik NŠP yra moralus būdas planuoti šeimą?
– Žmonės, kurie naudoja kontracepciją, patys savo aktyviais veiksmais lytinį aktą padaro nevaisingą, jie sąmoningai įsikiša į gyvybės procesus. Tuo tarpu žmonės, kurie stebi savo vaisingumą ir mylisi nevaisingu laiku, niekaip nesuardo vaisingumo, neužkerta kelio gyvybei. Jie nedaro nieko, kad lytinis aktas taptų nevaisingas. Jie tik naudojasi tuo, kad Dievas sukūrė nevaisingą laiką.

Enciklikoje Humanae Vitae popiežius Paulius VI sako, kad žmonės, kurie gyvena pagal NŠP, nesijaučia gyvybės viešpačiais, bet naudojasi tuo, ką Dievas sukūrė ir vykdo Dievo planą.

O pagal Dievo planą – akivaizdu – lytinis aktas skirtas ne tik gyvybei pradėti, bet ir reikšti vienas kitam meilę. Gal net labiau reikšti meilę, nes tai vyksta kiekvieną kartą, kai mylimės, o vaikus pradedame tik kelis kartus per gyvenimą.

Kita vertus, moralus yra tik tas lytinis aktas, kuriuo pora patvirtina apsisprendimą priimti ir auginti vaikelį, jei jis bus pradėtas. Kaip žinia, jokia kontracepcija nėra šimtaprocentinė. Visuomet mylintis išlieka nedidelė tikimybė, kad gyvybė užsimegs. Dėl to būtų melas atsieti malonumą nuo vaikelio atsiradimo galimybės.

– Kaip žmonės priima NŠP idėją?
– Dešimt metų Vilniaus arkivyskupijoje skaitau paskaitas sužadėtiniams apie NŠP. Kaskart stengiuosi pažinti porų reakcijas, požiūrį į NŠP. Savo nuostabai, pastaruoju metu matau teigiamas tendencijas, besikeičiančias visuomenės nuotaikas.

Anksčiau, kai tik pradėdavau kalbėti apie NŠP, pasigirsdavo atodūsiai, replikos, kad tai nepatikima, nesąmonė, akmens amžius, viduramžiai ir apskritai, ką kunigai gali šioje srityje patarinėti.

O pastaruoju metu, kai paklausiu, kokios jiems kyla asociacijos, dažnai nė vienas žmogus nebepasako, kad tai nepatikima.

Mane tai stebina. Kas tai lėmė? Kontracepcijos platintojai savo darbą dirba labai uoliai. O straipsnių apie NŠP yra labai mažai. Galbūt pradeda veikti draugų pavyzdys? Vien mes Vilniaus arkivyskupijos šeimos centre per dešimt metų esame išmokę ne mažiau kaip 600 porų ir nė viena jų per šį laiką nėra tiesiai pasakiusi, kad metodas neveikia. Yra porų, kurios apsižioplina, nesilaiko taisyklių ir pastoja. Bet tokių, kurios kruopščiai laikėsi visų metodo taisyklių ir vis tiek netikėtai pastojo, mums nėra pasitaikę.

Tikiu, kad teigiamai veikia ir sužadėtinių mokymai. Į kursus dažniausiai ateina sąmoningi žmonės, o sužadėtinių rengėjai daro labai didelį edukacinį darbą.

Taip pat matau besikeičiantį žurnalistų požiūrį. Jei anksčiau į NŠP jie žiūrėjo su pašaipa, dabar dauguma šį bei tą nutuokia, mažiau paiso mitų.

– Dėl ko susiformavo neigiamas požiūris į NŠP ir tiek daug su juo susijusių mitų?
– Vaisingumo pažinimas, kaip ir apskritai biologija bei medicina, vystosi. Atrandami nauji biologiniai faktai, atliekami didžiuliai ilgalaikiai tyrimai, keičiantys ir vaisingumo pažinimo supratimą, ir taisykles. Be to, keičiasi ir žmonių lūkesčiai. Tai, kas buvo revoliucija prieš šimtą metų, šiomis dienomis yra jau tik praeitas etapas. Pavyzdžiui, pirmasis NŠP metodas, kalendorinis metodas, sukurtas ketvirtajame praėjusio šimtmečio dešimtmetyje, buvo fantastiškas dalykas visoms poroms, leidęs turėti galbūt ne 15, bet 7 ar 5 vaikus. Bet šiuolaikinei porai 7 ar 5 neplanuoti vaikeliai nebeatrodo fantastiškas pasisekimas.

Kalendorinio (arba, kaip Lietuvoje mėgstama vadinti, vaisingų dienų skaičiavimo) metodo jau seniai pasaulyje niekur nebėra mokoma, bet dirbdama savo darbą sutinku be galo daug jaunų žmonių, kurie realiai ir šiandien savo šeimos gyvenime taiko nuo šio metodo nutrupėjusias pseudotaisykles. Pavyzdžiui, tiki, kad mylintis trečią (penktą, septintą…) dieną po mėnesinių ar prieš mėnesines pastoti negalima. Aišku, anksčiau ar vėliau pastoja, o jau tada garsiai skelbia, kad NŠP neveikia. Nors tokio būdo niekaip ir negalima vadinti NŠP.

Sėkmingai taikyti NŠP reikia didelio poros sąmoningumo. Nepakanka apie taisykles pasiskaityti interneto forumuose ar paplepėti su draugėmis. Bet kuris NŠP metodas yra vaisingumo pažinimo taisyklių visuma, todėl svarbu visas taisykles gerai suprasti ir jas savo gyvenime nuosekliai taikyti. Taisyklės nėra sudėtingos, kasdienis gyvenimas stebint savo vaisingumą nėra labiau varginantis ar reikalaujantis daugiau pastangų, nei vartojant bet kurią kontracepcijos rūšį (nebent pirmuosius kelis mėnesius), bet išmokti ir taisyklių laikytis reikia.

Kartais bažnyčiose matome dideles šeimas. Dalis porų daug vaikų susilaukė ne todėl, kad to siekė, bet todėl, kad netinkamai taikė metodus ar jų taikomi metodai buvo nepatikimi.

Tik todėl, kad jie tiki Bažnyčia, sukandę dantis toliau gyvena pagal klaidingas žinias. Nusistato labai siaurus nevaisingumo rėmus, kartais visai nebesimyli, nes nesijaučia saugiai. Santuokinis aktas tampa atsitiktinis ir tai labai žlugdo poros santykius. NŠP tokioms poroms tampa nebe išlaisvinančiu, teikiančiu džiaugsmo, abipusio pasitikėjimo būdu, bet sukaustančiu, draudžiančiu, baudžiančiu.

Todėl yra svarbu pasirinkti tinkamą, modernų, šiuolaikišką NŠP metodą ir rasti patikimą šio metodo mokytoją. Tyrimai parodė, kad sėkmingam metodo naudojimui svarbus yra ne tik metodo efektyvumas, bet ir mokytojo kompetencija. Kartais juokauju, kad šeima, lygiai taip, kaip turi savo šeimos gydytoją ar odontologą, turėtų turėti ir NŠP konsultantą, į kurį galėtų kreiptis iškilus klausimams. Būtent todėl įsteigėme NŠP asociaciją, kad skleistume teisingas žinias, remtume ir vienytume NŠP mokytojus ir šį gyvenimo būdą taikančius žmones.

***

Norintys daugiau sužinoti ar išmokti taikyti efektyvius NŠP metodus, informacijos ir mokytojų visoje Lietuvoje kontaktus galite rasti interneto svetainėje www.nspinfo.lt

Sigita Lanauskienė